Translate

onsdag 12. april 2017

Leder opplæring

Leder opplæring.

I en reportasje i dagsrevyen var det et innslag om ledertrening. Det ble vist en gruppe som var på fjelltur og skulle kjenne på gnagsår og utfordringer med været. Dette ble kommentert av andre som driver med leder opp læring. Og de stilte spørsmål med en slik opplæring.
Lederopplæring kan være så mangt. Men jeg har ikke tro på fjellturer. Da er rollespill og utfordring på egne og andres vurderinger noen helt annet. Jeg var på et slik kurs tidlig på 1980 tallet. Her ble jeg testet på min egen oppfatning, og hva deltagerne synes om meg. Det var virkelig utviklende.

Å lede var på 1980 tallet en profesjon som kunne brukes i alle yrker. Bare du komme lede så behøv de du ikke ha greie på den bedrift du ledet. På store bedrifter kan kanskje dette være riktig, men teorien ble brukt også lange nede i systemet.

Da jeg sluttet som verksmester i Felleskjøpet på slutten av 80 tallet og det skulle ansettes en ny verksmester så ble det ansatt en sveiser. Det skulle være en god leder. Men noen kunnskap om landbruksmaskiner hadde han ikke. Det gikk som det måtte gå. Han sluttet.
Det er rart med trender. Da er det liksom bare trenden som styrer. Hvor er bondevettet?
Jeg tror det er mange som arrangere lederkurs for å ha et levebrød. Men et virkelig godt lederkurs, det skal men lete lenge etter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare seriøse og konstruktive kommentarer