Translate

onsdag 21. januar 2015

Livet hva er det?

Livet , ja alle vet vel hva det er, men allikevel lever vi som om livet er viktig?
Hva bruker vi livet til? Mitt liv. Hva er det. Etter hver som man blir eldre, jeg er nå 72
så ser man at det er ikke så mange år igjen kanskje. Livet har gått uten at jeg har tenkt på det.
Noen bruker livet til å tenke. Munker går i kloster. Ber og tenker. Andre bruker sitt liv i tjeneste
for å hjelpe andre. Leger uten grenser, Frelsesarmeen , og andre kristelige organisasjoner bruker
bruker mennesker som vil gi noe av sitt eget liv for andre.
Hvorfor bruker noen livet sitt på å hjelpe andre , mens mange ikke ser det som viktig.
Vi i Norge er født på soliden. Verdens beste land å bo i. Kan vi forestille oss hvordan det er å
ikke spise seg mett. Eller ikke ha hus til sine barn? Vi ser forferdelsen i TV, men hva gjør vi?
Jo vi gir vel noe penger, og det er bra. Det trengs absolutt. Fortsett med det.
Men hva er det som fyller livet med innhold? Evig verdi. Noe som ikke forgår. Noe utenom oss selv.
I alle tider så har menneskene hatt trang til å være beskyttet av noen. Kan et menneske leve uten noen form for religion ? Man kan tro det, men går det?
Er religion farlig? Ja, så absolutt. Det er vi hver dag med terror som skal forsvare en Gud.
Trenger Gud forsvar? Er ikke Gud sterk nokk til å forsvare seg selv. Kan vi som mennesker opparbeide oss posisjon som en Guds kriger? Neppe. Guds trenger ikke noen til å forsvare seg. Gud trenger medarbeider som arbeide på hans premisser. Hvodan går det til ?
I Norge hadde vi Hans Nielsen Hauge. Han fikk en åpenbaring som som han ikke kom utenom testen av livet. Og hav førte det til. Jo, Norge fikk en mann som forandrer Norge. Han talte Guds ord samtidig som han satte i gang bedrifter og skipsfart over hele Sør-Norge.  Folk kom til tro og fikk arbeid. Han tjente både Gud og mennesker. Helt opp til våre dager ser vi spor av Hauges arbeid.
Livet til Hans Nielsen Hauge var en tjeneste til Gud og mennesker.
Kan alle bli som Hauge ? Nei, det tror jeg ikke. Men vi kan se og lære. Vi kan også gjøre noen godt med vårt liv. Ser vi mulighetene ? Kanskje de ligger nærmere enn vi tror. Jeg takker alle som gjør en
innsats for andre. Glede er noe som høre livet til. De som hjelper andre gleder andre.
De skal også få noe igjen.
Så var det oss da. Hva gjør vi med vårt liv? Hva  gjør jeg med mitt liv?
Jeg har nok mye jeg kunne gjort annerledes. Mange feil. Men det får jeg ikke gjort noe med nå.
Det er resten av livet som jeg kan gjøre noe  med.
Slik er det også med deg også. Det er resten av ditt liv du kan gjøre noen med.
Jeg vil begynne å tenke. Vil du?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare seriøse og konstruktive kommentarer