Translate

torsdag 22. januar 2015

Hvem hadde rett?

Jeg jobbet en gang på et traktorverksted som mekanikker.. Vi reparerte og delelageret skaffet deler.
Men det var stadig konflikt mellom mekanikerne og deleekspeditørene om å få deler fort og å bestille riktige deler.
Ventetiden på deler var også tema.
En gang toppet det seg skikkelig mellom en deleekspeditør og en mekanikker. De røk skikkelig i tottene på hveraandre, og begge mente de hadde vunnet kampen. det var bare det at de så helt forskjellig på utfallet. Jeg stod midt i mellom og hade god kontakt med begge to.
Deleekspidtøren  sa: Se så snil gutt den mekanikeren er blitt. Han sier ikke et ord. Der fikk jeg satt han på plass.
Mekanikkeren sa: Jeg overser helt deleekspidtøren. Jeg enser han ikke.
Begge trodde de hadde vunet. Hadde de det?

Ut fra deres ståsted så hadde de det. Men jeg som så begge sider skjønte at ingen hadde vunnet. De bare tolket hverandres oppførsel feil.

Hvor ofte er det slik i hverdagen.  Hvordan tolker vi hverandre? Og er vår tolkning rett?

Når du ser en debatt på nrk så hender det at det er en som etter debatten skal fortelle hva de mente de som debaterte.
Er det slk at vi ikke kan tolke det folk sier selv?
Av og til er det vanskelig å kjønne hva folk egentelig mener.
La oss at Jonas Gard Støre. Hva mener han om tegningene an Muhammed. Er det nødvendig eller er det ikke nødvendlig. Skal vi unngå å tegne, eller skal vi tegne for å provosere.
Jeg tror Støre mente at det ikke sikkert det er så lurt å drive med slike tegninger som støter folk.
Men da fikk han på pukken. Jo at det er nødvindig å tegne. Og som den personen Støre er så skjønte an at dersom han skulle forklare sitt syn så ville det bare bli vrid på..
 Alt skal det lages satire av.
Jeg er for ytringsfrihet. Selvfløgelig. Men man behøver ikke provosere for en hver pris. Det er noe her i livet som det ikke behøver tukles med. Religion kan man godt være forsiktig med. Det er det ingen som taper på..
Støre  er en ettertenksom mann som forstår å lese situasjonen.. Den evnen er det ikke alle som har. De turer fram.
Ingen har vondt av å sette seg ned og tenke litt før man handler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare seriøse og konstruktive kommentarer