Translate

søndag 25. januar 2015

Fred på jord

N å er snart de siste som overlevde jødeutryddelsen døde. Pr. i dag 23 jan. 2015 er det 3 stykker igjen. Den ene overlevde i en haug av døde mennesker. Han beveget seg og noen så det i krigens sluttfase. Kan du tenke deg hvordan det måtte være? Helt forferdelig. Hvordan skal et slikt menneske kunne tilgi. Er det mulig?? Jeg vet sannelig ikke. Hvordan jeg selv hadde reagert i en slik situasjon har  jeg ikke noe svar på. Hvorfor er det så mye urettferdighet fortsatt i verden? Har vi ikke lært noen ting?
Nei jeg tviler. I gamle dager da var det store land som stod i mot hverandre. Enkelt mennesker hadde ikke så mye å rutte med. Men nå? Nå er det grupper av mennesker som er farlig. Ikke store land. Ja, bortsett fra Russland da. Kan du tro, at det er mulig å være så gammelkommunist som Putin. Nå var det tilnærming i Europa. Handel og  fremgemg. Og så kommer Putin og ødelegger det hele. Men vil han klare det?  Han ødelegger mye av Urkriaina. forferdelig.
Nei jeg tror ikke menneskene har blitt noe bedre. 
Jeg så på program på TV i kveld om Mia Gundersens morfar. Født rundt 1910.
flink på skolen til å begynne med. Så bytter han skole og mister all interesse. Sendt til tvangsanstalt.
Her skulle det piskes inn oppdragelse. Det er helt trolig at vi i Norge på 1920-30-40 tallet ikke var kommet lenger. Som gammel lærer så har jeg sett både flinke og mindre flinke elever. Både lærenemme og de som ikke fant jeg til rette på skolen. Men hva gjorde vi? Jo vi tilpaset undervisningen. Noen reddet vi. Utdannelse er helt avgjørende for et godt liv. 
Det et en så stor velsignelse å ha barn og barnebarn som et oppvakte og lærer fort..
Men skaper utdannelse fred?
Nei det et det som er så trist. Vi har mange eksempler på at høyt utdannede mennesker er blitt de største terrorister. Pål Pot. Kambotsja. Helt fryktelig. Nei verden har ikke blitt bra.
Men i Norge har vi hatt det bra. Hva skyldes det. Jo, blandt annet Hans Nielsen Hauge. Han var en foregangsmann som ikke kan settes høyt nok. Men hva kostet det? Hans helse og tidlig død.
Vi skulle hatt mange Hans Nielsen Hauge.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Bare seriøse og konstruktive kommentarer